Tropiciele

GRUPA VI

Wychowawca: mgr Monika Wiczyńska

 

STYCZEŃ 2025

TEMATYKA TYGODNIOWA:

Płynie czas (2-3, 7-10.01.2025 r.)

  1. Nowy dzień, nowy rok.

  2. Jesteśmy pomocni

  3. Dawniej i dziś

  4. Dzień za dniem

  5. Miesiąc za miesiącem

  6. Która godzina?

Młodsi i starsi (13-17.01.2025 r.)

  1. Pomagamy młodszym i starszym

  2. Balonowe dekoracje

  3. Przyjęcie dla babci i dziadka

  4. Zabawy z babcią i dziadkiem

  5. Święto babci i dziadka

Ferie zimowe 20-31.01.2025 r.- dyżur:

I tydzień – Bezpieczne ferie (20-24.01.2025 r.)

II tydzień – Żywioły w przyrodzie (27-31.01.2025 r.)

Cele ogólne:

  1. rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich, wyciągania wniosków na podstawie ich treści, oceny postę­powania bohaterów, budowania wypowiedzi na określony temat poprawnej pod względem gramatycznym i logicznym, ładnego recytowania zapamiętanych tekstów;

  2. rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące wartości: pomoc, uczciwość; stwarzanie możliwości do prowadzenia dialogu, wywiadu na określony temat;

  3. rozwijanie procesów myślowych – pamięć, uwaga dowolna, myślenie przyczynowo-skutkowe;

  4. rozwijanie percepcji słuchowej przez identyfikowanie dźwięków, dokonywanie analizy i syntezy sylabowej i głoskowej, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów, zdań i prostych tekstów słowno-obrazkowych;

  5. stwarzanie możliwości podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego, oraz wprowadzanie liter z, Z, b, B i czytanie sylab, wyrazów, krótkich tekstów słowno-obrazkowych;

  6. kształtowanie właściwych postaw dzieci, takich jak chęć niesienia pomocy innym, wrażliwość, szacunek do innych ludzi ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych, uczciwość, zdrowy styl życia; wzmacnianie więzi rodzinnych;

  7. rozwijanie myślenia operacyjnego – uświadamianie następstwa dni tygodnia i miesięcy; posługiwanie się pojęciami wczoraj, dzisiaj, jutro, nazwami dni tygodnia i miesięcy; poznanie sposobów mierzenia czasu; zabawy zegarem – odczytywanie pełnych godzin; ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu na konkretach i zbiorach zastępczych; posługiwanie się modelami pieniędzy w sytuacji zabawy;

  8. rozwijanie umiejętności muzycznych i wokalnych poprzez naukę nowych piosenek „Zegary”, „Sypie śnieżek”; zwrócenie uwagi na ładny i melodyjny śpiew; rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci; doskonalenie umiejętności rozpoznawania me­lodii walca; stwarzanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej- gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką.

 

 

WIERSZE

"Polskie symbole" autor Marcin Przewoźniak

To nasza flaga. Barwy znajome Na górze białe, w dole czerwone. Czerwień to walka, miłość i wierność. A biel? To czystość oraz szlachetność. Czerwień? To tarcza. A biel? To orzeł. Skąd to wiadomo? Sam sprawdzić możesz. Popatrz na godło, Polaku mały, W tarczy czerwonej jest Orzeł Biały. Słuchaj „Mazurka”. Pieśni znajomej, O tym, że Polska jest naszym domem. Stojąc na baczność, w hymnie śpiewamy Że jest ojczyzną, którą kochamy.

PIOSENKI

GALERIA

LISTOPAD 2024

Tematyka tygodniowa:

I tydzień Mój dom – Polska (4-8.11.2024)

  1. Jak powstawało państwo polskie.
  2. Polskie symbole narodowe.
  3. Stolice Polski.
  4. Sławni Polacy.
  5. Narodowe Święto Niepodległości.

II tydzień – Moje hobby (12-15.11.2024)

  1. Wyobraźnia.
  2. Nasze zainteresowania.
  3. Nasze zbiory.
  4. Muzyka wokół nas.

III tydzień – Ulubione zajęcia (18-22.11.2024)

  1. W świecie wyobraźni.
  2. Zabawy ze słowami.
  3. Ciekawe zabawki.
  4. Pokój moich marzeń.
  5. Jesteśmy konstruktorami.

IV tydzień – Nadchodzi zima (25-29.11.2024)

1. Bądźmy odpowiedzialni.

2. Zimno, coraz zimniej.

3. Szron i śnieg.

4. Pamiętajmy o małych przyjaciołach.

5. Zimowe ubrania.

 

Cele ogólne:

  • poszerzanie wiadomości dzieci na temat swojego kraju: nazwa, stolica, symbole narodowe, tradycje, historia powstania, sławne postacie;

  • wzbogacanie słownika dziecka o pojęcia ojczyzna, mała ojczyzna, stolica, patriota, patriotyzm;

  • budowanie postawy patriotycznej przez kształtowanie umiejętno­ści przyjmowanie odpowiedniej postawy w trakcie śpiewania hymnu państwowego, budzenia poszanowania dla wszystkich symboli narodowych;

  • budzenie zainteresowania własnym regionem, miejscowością – poznanie zasad funkcjonowania urzędu miejskiego, gminy, pracy prezydenta, burmistrza, wójta, sołtysa, obejrzenie siedziby władz miejskich lub gminnych; poznanie ciekawych i charakterystycznych miejsc;

  • poznanie tradycji własnego regionu: charakterystyczny strój ludowy, mowa, tańce, pielęgnowanie tradycji regionalnych itp.

  • rozwijanie poczucia tożsamości narodowej: zapoznanie z historią Narodowego Święta Niepodległości, kształtowa­nie przywiązania do społeczności lokalnej i dumy z miejsca zamieszkania;

  • rozwijanie czynnego słownika i mowy dziecka; wprowadzenie pojęcia wyobraźnia; rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na określony temat, poprawnego formułowania wypowiedzi, stosowania przymiotników, spójników i przyimków, poprawnych form fleksyjnych; budowanie wypowiedzi po­prawnej stylistycznie;

  • przygotowanie do czytania przez doskonalenie słuchu fonematycznego – doskonalenie umiejętności rozpoznawania dźwięków wydawanych przez przedmioty co­dziennego użytku; analiza i synteza głoskowa wyrazów; czytanie globalne wyrazów mapa, Polska, dom wprowadzanie kolejnych liter d, D, e, E, u, U; zachęcanie do podejmowania prób samodzielnego czytania;

  • stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego, np. kaloryfer, kominek, piec, drewno, kotłownia, solary, teatr, scena, aktor, kurtyna, widownia, garderoba, lis, sarna, sowa oraz wprowadzanie liter k, K, y i czytanie sylab, wyrazów, krótkich tekstów słowno-obrazkowych;

  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;

  • rozwijanie pamięci słuchowej przez naukę wiersza, tekstów piosenek, prostych rymowanek w j. polskim i angielskim;

  • rozwijanie umiejętności matematycznych w zakresie przeliczania, porównywania liczebności zbiorów, dodawania i odejmowania na konkretach i zbiorach zastępczych, kodowania i dekodowania informacji, wyznaczania kierunków w przestrzeni i na kartce; rozwijanie myślenia operacyjnego podczas ustalania stałości elementów w zbiorze, porównywania ciężarów w zabawach; wprowadzenie cyfry 3 i znaku =; posługiwanie się poznanymi cyframi i znakami do kodowania informacji;

  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw w KDS;

  • rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci wprowadzenie tańca kaszubskiego „Szewc” i piosenki „Nam jesień niestraszna”, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania muzyki instrumentalnej, rozwijanie poczucia rytmu, doskonalenie umiejętności reagowania na akcent muzyczny, uwrażliwianie na elementy muzyki takie jak tempo, dynamika, wysokość dźwięków;

  • rozwijanie umiejętności plastycznych dzieci i wrażliwości estetycznej przez projektowanie i planowanie pracy, dobieranie barw i wykorzystywanie różnorodnych materiałów;

  • rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas rysowania, odrysowywania, nawlekania, przyklejania, oddzierania, kreślenia linii po śladzie, kropkach, samodzielnie wg wzoru na czystej kartce i w liniaturze oraz kratownicy, cięcia nożyczkami;

  • rozwijanie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym i różnorodnymi zjawiskami przez prowadzenie zabaw doświadczalnych; doskonalenie umiejętności prowadzenia ob­serwacji;

  • rozwijanie sfery społecznej i emocjonalnej; rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania w zespole przez pełnienie różnorodnych ról; podnoszenie poczucia własnej wartości – odkrywanie swoich mocnych stron; przezwyciężanie nieśmiałości przez prezentowanie siebie i swoich upodobań w różnych formach wyrazu; budowanie więzi w grupie;

  • rozwijanie wyobraźni, kre­atywnego myślenia, postaw twórczych; wyrabianie samodzielności podczas pracy, satysfakcji z samo­dzielnie wykonanego zadania.

Działania na cały miesiąc:

  • zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; zwracanie uwagi na budowanie właściwych relacji pomiędzy dziećmi opartych na wzajemnym szacunku i współpracy, zachęcanie do podejmowania wspólnych zabaw konstrukcyjnych i wykorzystywanie budowli do dalszych zabaw, szanowanie przyjętych zasad, norm zabawy i prawa korzystania z zabawek przez wszystkie dzieci, wdrażanie do odkładania zabawek na wy­znaczone miejsce i utrzymania porządku wokół siebie;

  • rozwijanie przedsiębiorczości przez np. wspólne tworzenie okazjonalnych kącików tematycznych;

  • stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Witamy się”, „Kto ma…”;

  • kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem, mycie zębów;

  • wdrażanie do samodzielności przez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw i zajęć;

  • codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacery i wycieczki, oglądanie domów parterowych, piętrowych, bloków; próba odczytywania nazw ulic i numerów domów;

  • zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym;

  • Kącik Molika Książkowego” – słuchanie tekstów literackich;

  • zestawy ćwiczeń porannych nr 5, 6; -zestawy ćwiczeń gimnastycznych nr 5, 6.

WYDARZENIA Z KALENDARZA IMPREZ I UROCZYSTOŚCI:

  • 6 XI – „Dzień postaci z bajek”

  • 8 XI – Uroczystość z okazji Narodowego Święta Niepodległości, spotkanie z przedstawicielami wojska polskiego

  • 15 XI – Wewnątrzprzedszkolny „Przegląd piosenki o tematyce jesiennej”

  • 20 XI – V rocznica nadania imienia przedszkolu. Dzień Praw Dziecka. Przedszkolne wierszowanie z Królem Maciusiem I.

  • 25 XI – Dzień Pluszowego Misia

  • 29 XI – Sensoryczny Biwak Andrzejkowy

WIERSZE

"Polskie symbole" autor Marcin Przewoźniak

To nasza flaga. Barwy znajome Na górze białe, w dole czerwone. Czerwień to walka, miłość i wierność. A biel? To czystość oraz szlachetność. Czerwień? To tarcza. A biel? To orzeł. Skąd to wiadomo? Sam sprawdzić możesz. Popatrz na godło, Polaku mały, W tarczy czerwonej jest Orzeł Biały. Słuchaj „Mazurka”. Pieśni znajomej, O tym, że Polska jest naszym domem. Stojąc na baczność, w hymnie śpiewamy Że jest ojczyzną, którą kochamy.

PIOSENKI

GALERIA

PAŹDZIERNIK 2024

Tematyka tygodniowa:

I tydzień Idzie jesień poprzez świat (30.09.-04.10.2024)

  1. Świat wokół nas.

  2. Jesienny spacer.

  3. Zbieramy skarby jesieni.

  4. Zabawy na świeżym powietrzu.

  5. Malujemy jesień.

II tydzień Jesienna przyroda. (07-11.10.2024)

  1. Leśne zwierzęta przed zimą.

  2. Jesienne zoo.

  3. Zwierzęta robią zapasy.

  4. Zimowe schronienie owadów.

  5. Pomagamy owadom przetrwać zimę.

III tydzień Koszyk Pani jesieni. (14-18.10.2024)

  1. Zdrowo jemy.

  2. Przysmaki z sadu.

  3. Witaminy z warzyw.

  4. Grzyby – leśne skarby.

  5. Spacer po parku i lesie.

IV tydzień Skarby jesieni. (21-25.10.2024)

  1. Spiżarnia zaradnej mamy.

  2. Co mrozimy?

  3. Co kisimy?

  4. Co suszymy?

  5. Robimy przetwory.

V tydzień Nasza mała ojczyzna (28-31.10.2024)

  1. Nasze domy i ulice.

  2. Droga do przedszkola.

  3. Ważne miejsca.

  4. Nasza miejscowość.

 

WYDARZENIA Z KALENDARZA IMPREZ I UROCZYSTOŚCI:

  • Jesienne ekoludki”- konkurs

  • 14 X – Dzień Edukacji Narodowej

  • Konkurs plastyczny – „Portret pracownika naszego przedszkola”

  • 29 X wycieczka

Cele ogólne:

  • rozwijanie słownika czynnego dzieci – poznanie i poszerzanie znaczenia pojęć wrażliwość, zdrowie jako wartości; poznawanie nowych pojęć, np. hibernacja; różnicowanie nazw owoców i drzew owocowych; poznanie nazw wybranych grzybów jadalnych, rozumienie homoni­mów (kozak, kurka);

  • swobodne wypowiadanie się na różnorodne tematy – prezentowanie swojego zdania, uzasadnianie wyboru, przedstawianie wyników obserwacji;

  • kształto­wanie umiejętności słuchania i budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie; posługiwanie się wszystkimi częściami mowy; kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, rozwijanie wrażliwości słuchowej;

  • zapoznanie z literami m, M, l, L, t, T, i, I, d, D ; wskazywanie liter wśród innych, czytanie w izolacji, w prostych sylabach, wyrazach, czytanie prostych tekstów słowno-obrazkowych;

  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w języku angielskim;

  • rozwijanie umiejętności matematycznych – kształtowanie umiejętności poprawnego przeli­czania, ustawianie liczmanów do przeliczania, klasyfikowanie przedmiotów wg 2 cech; wprowadzenie cyfr 1, 2 jako symboli liczb, dodawanie i odejmowanie na konkretach;

  • budzenie zainteresowania światem przyrody i jego znaczeniem dla życia i zdrowia człowieka, wdrażanie do szanowania przyrody, budowanie więzi emocjonalnej z przyrodą, rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennej przyrody – sposoby zwierząt na przetrwanie zimy (leśne ssaki, zwierzęta egzotyczne, owady), uświadamianie konieczności niesienia pomocy zwierzętom w przetrwaniu zimy, rola owoców i warzyw dla zdrowia, poznanie sposobów ich przechowywania w okresie zimowym, wykorzystanie materiału przyrodniczego do dekoracji;

  • poznanie parku i lasu jako ekosystemów;

  • dostrzeganie korzyści z zasobów leśnych (bogactwo grzybów), rozumienie znacze­nia lasu w życiu zwierząt; dostrzeganie piękna i uroku lasu (barwy, zapachy), czerpanie radości z obco­wania z przyrodą (spacery po lesie, zbieranie grzybów);

  • kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych – zwracanie uwagi na ubieranie się stosownie do pogody, wdrażanie do zdrowego odżywiania się, spożywania owoców i warzyw w formie surowej i lekko przetworzonej (surówki, sałatki, warzywa gotowane), zachęcenie do próbowania warzyw mniej znanych;

  • rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej: nawlekanie, nawijanie, cięcie nożyczkami po liniach, naklejanie, rysowanie po śladzie, w tunelu, w liniaturze, w kratce; komponowanie z materiału przyrodniczego;

  • budzenie zainteresowania własnym regionem, miejscowością – poznanie zasad funkcjonowania urzędu miejskiego, gminy, pracy prezydenta, burmistrza, wójta, sołtysa, obejrzenie siedziby władz miejskich lub gminnych; poznanie ciekawych i charakterystycznych miejsc;

  • rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci – poznanie piosenek „Jesienny kujawiaczek” i „Przepis na zdrowie”, „Małgorzata”, „Lena”, „Tomasz”, „Iza”, określanie nastroju muzyki, akcentowanie pierwszej miary taktu, powtarzanie i kontynuowanie rytmów, akompaniowanie rówieśnikom do śpiewu, rytmiczne poruszanie się w przestrzeni w określonych układach (koło, rząd, rozsypka), improwizowanie ruchem muzyki, melodyjne i ładne śpiewanie piosenek;

  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas pracy w KDS;

  • rozwijanie myślenia logicznego w zabawach z kodowaniem;

  • rozwijanie umiejętności plastycznych dzieci podczas malowania, rysowania, komponowania z materiału przyrodniczego;

  • rozwijanie kreatywności dzieci podczas zabaw konstrukcyjnych, muzycznych, plastycznych, słownych (tworzenie opowiadań, stawianie hipotez, snucie przypuszczeń), umiejętności wyrażania emocji w formie pla­stycznej, muzycznej, ruchowej;

  • rozwijanie umiejętności dziecka w zakresie współpracy w grupie: podejmowanie prób przezwyciężania nieśmiałości, czerpanie radości ze wspólnej zabawy, rozstrzygania nieporozumień i konfliktów we właściwy sposób (rozmowa, negocjacja, kompromis), panowanie nad trudnymi emocjami;

  • wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka w sytuacji zabawy: rozwijanie samodzielności we wszystkich obszarach, czerpanie radości z wykonywanych prac i ich efektów;

  • zwracanie uwagi na utrzymanie ładu i porządku wokół siebie wygląd osoby i miejsca zabawy.

WIERSZE

Życzymy Pani tak, jak nikt nie życzy:
Spełnienia wszystkich marzeń,
Zdrowia, szczęścia i słodyczy.
I życzymy tak, jak życzy dobra wróżka
By spełniły się życzenia
Ukryte w głębi Pani serduszka.

PIOSENKI

GALERIA

Wrzesień 2024

Tematyka tygodniowa:

I tydzień W przedszkolu (2-6.09.)

  1. Witamy przedszkole

  2. Ustalamy zasady

  3. Bawimy się razem

  4. Poznajemy siebie

  5. Organizujemy kąciki zabaw

II tydzień Nasze przedszkole (9-13.09.)

  1. Dobre maniery

  2. Lubimy nasze przedszkole

  3. W przedszkolu jest nas wielu

  4. Zabawy z naszą Panią

  5. Nasz plac zabaw

III tydzień Jestem bezpieczny (16-20.09.)

  1. Jesteśmy odważni

  2. Znaki wokół nas

  3. Zasady na chodniku i ulicy

  4. Spotkanie z policjantem

  5. Kodeks bezpieczeństwa

IV tydzień Pomocna dłoń (23-27.09.)

  1. Odważni strażacy

  2. Będziemy ratownikami

  3. Wzywamy pomoc

  4. Ratownicy na czterech łapach

  5. Bezpieczne zabawy

 

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • wprowadzenie pojęć dobre maniery i odwaga;

  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;

  • ustalenie podstawowych zasad zachowania w grupie;

  • nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;

  • nabieranie przeświadczenia o pozytywnej roli współpracy w osiąganiu celu;

  • poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;

  • uświadamianie roli osób dorosłych w życiu przedszkola/szkoły i szacunku do wykonywanej przez nie pracy;

  • poznanie zawodów w otoczeniu dziecka (pracownicy przedszkola/szkoły);

  • poznawanie zawodów służących bezpieczeństwu całego społeczeństwa (policjant, ratownik, strażak);

  • rozwijanie sprawności motorycznej, umiejętności rzutu do celu i współpracy w grupie;

  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;

  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała: prawa, lewa, w prawo, w lewo, nad, pod, przed, za, między;

  • kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabaw ruchowych, tańca itp.;

  • rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;

  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie, dłuższego wypowiadania się na temat ilustracji;

  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie kształtów figur geometrycznych, liter i wyrazów (czytanie globalne);

  • rozwijanie percepcji słuchowej przez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, u, i, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;

  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w języku angielskim;

  • rozwijanie pamięci słuchowej przez naukę piosenek Planeta dzieci, Zawody, Ola, Agnieszka, wiersza Felek, tekstów powitanek i krótkich rymowanek;

  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas pracy w Kąciku Dobrego Startu;

  • wdrażanie do stosowania zasad bezpieczeństwa w przedszkolu/szkole i na ulicy – utrwalanie zasad poruszania się po chodniku i przechodzenia przez jezdnię, zasad bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem;

  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;

  • kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji;

WIERSZE

PIOSENKI

GALERIA

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.