GRUPA VI
Wychowawca: mgr Monika Wiczyńska
STYCZEŃ 2025
TEMATYKA TYGODNIOWA:
Płynie czas (2-3, 7-10.01.2025 r.)
Nowy dzień, nowy rok.
Jesteśmy pomocni
Dawniej i dziś
Dzień za dniem
Miesiąc za miesiącem
Która godzina?
Młodsi i starsi (13-17.01.2025 r.)
Pomagamy młodszym i starszym
Balonowe dekoracje
Przyjęcie dla babci i dziadka
Zabawy z babcią i dziadkiem
Ferie zimowe 20-31.01.2025 r.- dyżur:
I tydzień – Bezpieczne ferie (20-24.01.2025 r.)
II tydzień – Żywioły w przyrodzie (27-31.01.2025 r.)
Cele ogólne:
rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich, wyciągania wniosków na podstawie ich treści, oceny postępowania bohaterów, budowania wypowiedzi na określony temat poprawnej pod względem gramatycznym i logicznym, ładnego recytowania zapamiętanych tekstów;
rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące wartości: pomoc, uczciwość; stwarzanie możliwości do prowadzenia dialogu, wywiadu na określony temat;
rozwijanie procesów myślowych – pamięć, uwaga dowolna, myślenie przyczynowo-skutkowe;
rozwijanie percepcji słuchowej przez identyfikowanie dźwięków, dokonywanie analizy i syntezy sylabowej i głoskowej, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów, zdań i prostych tekstów słowno-obrazkowych;
stwarzanie możliwości podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego, oraz wprowadzanie liter z, Z, b, B i czytanie sylab, wyrazów, krótkich tekstów słowno-obrazkowych;
kształtowanie właściwych postaw dzieci, takich jak chęć niesienia pomocy innym, wrażliwość, szacunek do innych ludzi ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych, uczciwość, zdrowy styl życia; wzmacnianie więzi rodzinnych;
rozwijanie myślenia operacyjnego – uświadamianie następstwa dni tygodnia i miesięcy; posługiwanie się pojęciami wczoraj, dzisiaj, jutro, nazwami dni tygodnia i miesięcy; poznanie sposobów mierzenia czasu; zabawy zegarem – odczytywanie pełnych godzin; ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu na konkretach i zbiorach zastępczych; posługiwanie się modelami pieniędzy w sytuacji zabawy;
rozwijanie umiejętności muzycznych i wokalnych poprzez naukę nowych piosenek „Zegary”, „Sypie śnieżek”; zwrócenie uwagi na ładny i melodyjny śpiew; rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci; doskonalenie umiejętności rozpoznawania melodii walca; stwarzanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej- gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką.
WIERSZE
"Polskie symbole" autor Marcin Przewoźniak
PIOSENKI
JESIENNY POCIĄG
GALERIA
LISTOPAD 2024
Tematyka tygodniowa:
I tydzień Mój dom – Polska (4-8.11.2024)
- Jak powstawało państwo polskie.
- Polskie symbole narodowe.
- Stolice Polski.
- Sławni Polacy.
- Narodowe Święto Niepodległości.
II tydzień – Moje hobby (12-15.11.2024)
- Wyobraźnia.
- Nasze zainteresowania.
- Nasze zbiory.
- Muzyka wokół nas.
III tydzień – Ulubione zajęcia (18-22.11.2024)
- W świecie wyobraźni.
- Zabawy ze słowami.
- Ciekawe zabawki.
- Pokój moich marzeń.
- Jesteśmy konstruktorami.
IV tydzień – Nadchodzi zima (25-29.11.2024)
1. Bądźmy odpowiedzialni.
2. Zimno, coraz zimniej.
3. Szron i śnieg.
4. Pamiętajmy o małych przyjaciołach.
5. Zimowe ubrania.
Cele ogólne:
poszerzanie wiadomości dzieci na temat swojego kraju: nazwa, stolica, symbole narodowe, tradycje, historia powstania, sławne postacie;
wzbogacanie słownika dziecka o pojęcia ojczyzna, mała ojczyzna, stolica, patriota, patriotyzm;
budowanie postawy patriotycznej przez kształtowanie umiejętności przyjmowanie odpowiedniej postawy w trakcie śpiewania hymnu państwowego, budzenia poszanowania dla wszystkich symboli narodowych;
budzenie zainteresowania własnym regionem, miejscowością – poznanie zasad funkcjonowania urzędu miejskiego, gminy, pracy prezydenta, burmistrza, wójta, sołtysa, obejrzenie siedziby władz miejskich lub gminnych; poznanie ciekawych i charakterystycznych miejsc;
poznanie tradycji własnego regionu: charakterystyczny strój ludowy, mowa, tańce, pielęgnowanie tradycji regionalnych itp.
rozwijanie poczucia tożsamości narodowej: zapoznanie z historią Narodowego Święta Niepodległości, kształtowanie przywiązania do społeczności lokalnej i dumy z miejsca zamieszkania;
rozwijanie czynnego słownika i mowy dziecka; wprowadzenie pojęcia wyobraźnia; rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na określony temat, poprawnego formułowania wypowiedzi, stosowania przymiotników, spójników i przyimków, poprawnych form fleksyjnych; budowanie wypowiedzi poprawnej stylistycznie;
przygotowanie do czytania przez doskonalenie słuchu fonematycznego – doskonalenie umiejętności rozpoznawania dźwięków wydawanych przez przedmioty codziennego użytku; analiza i synteza głoskowa wyrazów; czytanie globalne wyrazów mapa, Polska, dom wprowadzanie kolejnych liter d, D, e, E, u, U; zachęcanie do podejmowania prób samodzielnego czytania;
stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego, np. kaloryfer, kominek, piec, drewno, kotłownia, solary, teatr, scena, aktor, kurtyna, widownia, garderoba, lis, sarna, sowa oraz wprowadzanie liter k, K, y i czytanie sylab, wyrazów, krótkich tekstów słowno-obrazkowych;
zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
rozwijanie pamięci słuchowej przez naukę wiersza, tekstów piosenek, prostych rymowanek w j. polskim i angielskim;
rozwijanie umiejętności matematycznych w zakresie przeliczania, porównywania liczebności zbiorów, dodawania i odejmowania na konkretach i zbiorach zastępczych, kodowania i dekodowania informacji, wyznaczania kierunków w przestrzeni i na kartce; rozwijanie myślenia operacyjnego podczas ustalania stałości elementów w zbiorze, porównywania ciężarów w zabawach; wprowadzenie cyfry 3 i znaku =; posługiwanie się poznanymi cyframi i znakami do kodowania informacji;
rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw w KDS;
rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci – wprowadzenie tańca kaszubskiego „Szewc” i piosenki „Nam jesień niestraszna”, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania muzyki instrumentalnej, rozwijanie poczucia rytmu, doskonalenie umiejętności reagowania na akcent muzyczny, uwrażliwianie na elementy muzyki takie jak tempo, dynamika, wysokość dźwięków;
rozwijanie umiejętności plastycznych dzieci i wrażliwości estetycznej przez projektowanie i planowanie pracy, dobieranie barw i wykorzystywanie różnorodnych materiałów;
rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas rysowania, odrysowywania, nawlekania, przyklejania, oddzierania, kreślenia linii po śladzie, kropkach, samodzielnie wg wzoru na czystej kartce i w liniaturze oraz kratownicy, cięcia nożyczkami;
rozwijanie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym i różnorodnymi zjawiskami przez prowadzenie zabaw doświadczalnych; doskonalenie umiejętności prowadzenia obserwacji;
rozwijanie sfery społecznej i emocjonalnej; rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania w zespole przez pełnienie różnorodnych ról; podnoszenie poczucia własnej wartości – odkrywanie swoich mocnych stron; przezwyciężanie nieśmiałości przez prezentowanie siebie i swoich upodobań w różnych formach wyrazu; budowanie więzi w grupie;
rozwijanie wyobraźni, kreatywnego myślenia, postaw twórczych; wyrabianie samodzielności podczas pracy, satysfakcji z samodzielnie wykonanego zadania.
Działania na cały miesiąc:
zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; zwracanie uwagi na budowanie właściwych relacji pomiędzy dziećmi opartych na wzajemnym szacunku i współpracy, zachęcanie do podejmowania wspólnych zabaw konstrukcyjnych i wykorzystywanie budowli do dalszych zabaw, szanowanie przyjętych zasad, norm zabawy i prawa korzystania z zabawek przez wszystkie dzieci, wdrażanie do odkładania zabawek na wyznaczone miejsce i utrzymania porządku wokół siebie;
rozwijanie przedsiębiorczości przez np. wspólne tworzenie okazjonalnych kącików tematycznych;
stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Witamy się”, „Kto ma…”;
kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem, mycie zębów;
wdrażanie do samodzielności przez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw i zajęć;
codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacery i wycieczki, oglądanie domów parterowych, piętrowych, bloków; próba odczytywania nazw ulic i numerów domów;
zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym;
„Kącik Molika Książkowego” – słuchanie tekstów literackich;
zestawy ćwiczeń porannych nr 5, 6; -zestawy ćwiczeń gimnastycznych nr 5, 6.
WYDARZENIA Z KALENDARZA IMPREZ I UROCZYSTOŚCI:
6 XI – „Dzień postaci z bajek”
8 XI – Uroczystość z okazji Narodowego Święta Niepodległości, spotkanie z przedstawicielami wojska polskiego
15 XI – Wewnątrzprzedszkolny „Przegląd piosenki o tematyce jesiennej”
20 XI – V rocznica nadania imienia przedszkolu. Dzień Praw Dziecka. Przedszkolne wierszowanie z Królem Maciusiem I.
25 XI – Dzień Pluszowego Misia
29 XI – Sensoryczny Biwak Andrzejkowy
WIERSZE
"Polskie symbole" autor Marcin Przewoźniak
PIOSENKI
JESIENNY POCIĄG
GALERIA
PAŹDZIERNIK 2024
Tematyka tygodniowa:
I tydzień Idzie jesień poprzez świat (30.09.-04.10.2024)
Świat wokół nas.
Jesienny spacer.
Zbieramy skarby jesieni.
Zabawy na świeżym powietrzu.
Malujemy jesień.
II tydzień Jesienna przyroda. (07-11.10.2024)
Leśne zwierzęta przed zimą.
Jesienne zoo.
Zwierzęta robią zapasy.
Zimowe schronienie owadów.
Pomagamy owadom przetrwać zimę.
III tydzień Koszyk Pani jesieni. (14-18.10.2024)
Zdrowo jemy.
Przysmaki z sadu.
Witaminy z warzyw.
Grzyby – leśne skarby.
Spacer po parku i lesie.
IV tydzień Skarby jesieni. (21-25.10.2024)
Spiżarnia zaradnej mamy.
Co mrozimy?
Co kisimy?
Co suszymy?
Robimy przetwory.
V tydzień Nasza mała ojczyzna (28-31.10.2024)
Nasze domy i ulice.
Droga do przedszkola.
Ważne miejsca.
Nasza miejscowość.
WYDARZENIA Z KALENDARZA IMPREZ I UROCZYSTOŚCI:
„Jesienne ekoludki”- konkurs
14 X – Dzień Edukacji Narodowej
Konkurs plastyczny – „Portret pracownika naszego przedszkola”
29 X wycieczka
Cele ogólne:
rozwijanie słownika czynnego dzieci – poznanie i poszerzanie znaczenia pojęć wrażliwość, zdrowie jako wartości; poznawanie nowych pojęć, np. hibernacja; różnicowanie nazw owoców i drzew owocowych; poznanie nazw wybranych grzybów jadalnych, rozumienie homonimów (kozak, kurka);
swobodne wypowiadanie się na różnorodne tematy – prezentowanie swojego zdania, uzasadnianie wyboru, przedstawianie wyników obserwacji;
kształtowanie umiejętności słuchania i budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie; posługiwanie się wszystkimi częściami mowy; kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, rozwijanie wrażliwości słuchowej;
zapoznanie z literami m, M, l, L, t, T, i, I, d, D ; wskazywanie liter wśród innych, czytanie w izolacji, w prostych sylabach, wyrazach, czytanie prostych tekstów słowno-obrazkowych;
zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w języku angielskim;
rozwijanie umiejętności matematycznych – kształtowanie umiejętności poprawnego przeliczania, ustawianie liczmanów do przeliczania, klasyfikowanie przedmiotów wg 2 cech; wprowadzenie cyfr 1, 2 jako symboli liczb, dodawanie i odejmowanie na konkretach;
budzenie zainteresowania światem przyrody i jego znaczeniem dla życia i zdrowia człowieka, wdrażanie do szanowania przyrody, budowanie więzi emocjonalnej z przyrodą, rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennej przyrody – sposoby zwierząt na przetrwanie zimy (leśne ssaki, zwierzęta egzotyczne, owady), uświadamianie konieczności niesienia pomocy zwierzętom w przetrwaniu zimy, rola owoców i warzyw dla zdrowia, poznanie sposobów ich przechowywania w okresie zimowym, wykorzystanie materiału przyrodniczego do dekoracji;
poznanie parku i lasu jako ekosystemów;
dostrzeganie korzyści z zasobów leśnych (bogactwo grzybów), rozumienie znaczenia lasu w życiu zwierząt; dostrzeganie piękna i uroku lasu (barwy, zapachy), czerpanie radości z obcowania z przyrodą (spacery po lesie, zbieranie grzybów);
kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych – zwracanie uwagi na ubieranie się stosownie do pogody, wdrażanie do zdrowego odżywiania się, spożywania owoców i warzyw w formie surowej i lekko przetworzonej (surówki, sałatki, warzywa gotowane), zachęcenie do próbowania warzyw mniej znanych;
rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej: nawlekanie, nawijanie, cięcie nożyczkami po liniach, naklejanie, rysowanie po śladzie, w tunelu, w liniaturze, w kratce; komponowanie z materiału przyrodniczego;
budzenie zainteresowania własnym regionem, miejscowością – poznanie zasad funkcjonowania urzędu miejskiego, gminy, pracy prezydenta, burmistrza, wójta, sołtysa, obejrzenie siedziby władz miejskich lub gminnych; poznanie ciekawych i charakterystycznych miejsc;
rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci – poznanie piosenek „Jesienny kujawiaczek” i „Przepis na zdrowie”, „Małgorzata”, „Lena”, „Tomasz”, „Iza”, określanie nastroju muzyki, akcentowanie pierwszej miary taktu, powtarzanie i kontynuowanie rytmów, akompaniowanie rówieśnikom do śpiewu, rytmiczne poruszanie się w przestrzeni w określonych układach (koło, rząd, rozsypka), improwizowanie ruchem muzyki, melodyjne i ładne śpiewanie piosenek;
rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas pracy w KDS;
rozwijanie myślenia logicznego w zabawach z kodowaniem;
rozwijanie umiejętności plastycznych dzieci podczas malowania, rysowania, komponowania z materiału przyrodniczego;
rozwijanie kreatywności dzieci podczas zabaw konstrukcyjnych, muzycznych, plastycznych, słownych (tworzenie opowiadań, stawianie hipotez, snucie przypuszczeń), umiejętności wyrażania emocji w formie plastycznej, muzycznej, ruchowej;
rozwijanie umiejętności dziecka w zakresie współpracy w grupie: podejmowanie prób przezwyciężania nieśmiałości, czerpanie radości ze wspólnej zabawy, rozstrzygania nieporozumień i konfliktów we właściwy sposób (rozmowa, negocjacja, kompromis), panowanie nad trudnymi emocjami;
wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka w sytuacji zabawy: rozwijanie samodzielności we wszystkich obszarach, czerpanie radości z wykonywanych prac i ich efektów;
zwracanie uwagi na utrzymanie ładu i porządku wokół siebie – wygląd osoby i miejsca zabawy.
WIERSZE
Życzymy Pani tak, jak nikt nie życzy:
Spełnienia wszystkich marzeń,
Zdrowia, szczęścia i słodyczy.
I życzymy tak, jak życzy dobra wróżka
By spełniły się życzenia
Ukryte w głębi Pani serduszka.
PIOSENKI
JESIENNY POCIĄG
GALERIA
Wrzesień 2024
Tematyka tygodniowa:
I tydzień W przedszkolu (2-6.09.)
Witamy przedszkole
Ustalamy zasady
Bawimy się razem
Poznajemy siebie
Organizujemy kąciki zabaw
II tydzień Nasze przedszkole (9-13.09.)
Dobre maniery
Lubimy nasze przedszkole
W przedszkolu jest nas wielu
Zabawy z naszą Panią
Nasz plac zabaw
III tydzień Jestem bezpieczny (16-20.09.)
Jesteśmy odważni
Znaki wokół nas
Zasady na chodniku i ulicy
Spotkanie z policjantem
Kodeks bezpieczeństwa
IV tydzień Pomocna dłoń (23-27.09.)
Odważni strażacy
Będziemy ratownikami
Wzywamy pomoc
Ratownicy na czterech łapach
Bezpieczne zabawy
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
wprowadzenie pojęć dobre maniery i odwaga;
poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
ustalenie podstawowych zasad zachowania w grupie;
nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
nabieranie przeświadczenia o pozytywnej roli współpracy w osiąganiu celu;
poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
uświadamianie roli osób dorosłych w życiu przedszkola/szkoły i szacunku do wykonywanej przez nie pracy;
poznanie zawodów w otoczeniu dziecka (pracownicy przedszkola/szkoły);
poznawanie zawodów służących bezpieczeństwu całego społeczeństwa (policjant, ratownik, strażak);
rozwijanie sprawności motorycznej, umiejętności rzutu do celu i współpracy w grupie;
kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała: prawa, lewa, w prawo, w lewo, nad, pod, przed, za, między;
kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabaw ruchowych, tańca itp.;
rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie, dłuższego wypowiadania się na temat ilustracji;
rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie kształtów figur geometrycznych, liter i wyrazów (czytanie globalne);
rozwijanie percepcji słuchowej przez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, u, i, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w języku angielskim;
rozwijanie pamięci słuchowej przez naukę piosenek Planeta dzieci, Zawody, Ola, Agnieszka, wiersza Felek, tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas pracy w Kąciku Dobrego Startu;
wdrażanie do stosowania zasad bezpieczeństwa w przedszkolu/szkole i na ulicy – utrwalanie zasad poruszania się po chodniku i przechodzenia przez jezdnię, zasad bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem;
kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji;
WIERSZE
PIOSENKI
Prawa dziecka – Orkiestra Dni Naszych ( Pieśń przedszkola)
GALERIA
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.