Wychowawca: mgr Dagmara Janczuk
WRZESIEŃ
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele ogólne)
Tydzień I. Witamy po wakacjach!
– Cieszysz się czy niepokoisz?
– W naszej grupie
– Moje rzeczy, nasze rzeczy
– Kącik przyrodniczy
– Dobry początek
- rozwijanie umiejętności określania podstawowych emocji, wdrażanie do odczuwania przynależności grupowej, stwarzanie możliwości do nabywania odwagi i wzmacniania pewności siebie przez zachęcanie do wypowiedzi na forum grupy
- przypomnienie imion dzieci w grupie, rozwijanie sprawności narządów artykulacyjnych, zapoznanie z piosenką tematyczną, stwarzanie okazji do zacieśniania więzi rówieśniczych
- doskonalenie rozumienia pojęć: osobiste i wspólne, kształtowanie umiejętności posługiwania się kolorami zgodnie z przyporządkowanym im znaczeniem, wyrabianie poczucia szanowania rzeczy i uczuć innych osób
- poznawanie najbliższej przyrody i utrwalanie znajomości nazw jej elementów, kształtowanie zainteresowań przyrodniczych, stwarzanie okazji do odczuwania satysfakcji z obcowania z materiałem przyrodniczym
- zabawy z muzyką, rozwijanie wrażliwości muzycznej, czerpanie przyjemności z zabaw ruchowo-muzycznych
Tydzień II. Wokół nas
– Czy znasz już kodeks naszej grupy?
– Poznajemy otoczenie i pracowników
– Nasze zabawki
– W łazience
– Kropy, kropki i kropeczki
- ustalenie zasad grupowych, uwrażliwianie na potrzebę stosowania zasad grupowych i form grzecznościowych, kształtowanie odpowiedniej postawy wobec rówieśników
- poszerzanie wiedzy o jeżu, kształtowanie umiejętności wypowiadania się, rozbudzanie zainteresowania światem zwierząt
- utrwalanie znajomości pojęć matematycznych dotyczących orientacji przestrzennej, kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów względem innych, wspieranie w dobrym funkcjonowaniu w grupie
- utrwalenie znajomości nazw przyborów higienicznych dostępnych w łazience, rozwijanie ciekawości poznawczej przez eksperymentowanie, wyrabianie nawyku mycia rąk
- utrwalanie znajomości nazw kolorów, poszerzanie wiedzy na temat własnych możliwości i talentów, dostarczanie pozytywnych wrażeń przez wspólne obchodzenie Dnia Kropki
Tydzień III. Nasze pasje, nasze bziki
– Co lubię robić?
– Kto mi powie, co mam w głowie…
– Nasze kolekcje
– Nasi pupile
– Dzieciaki na medal!
- zachęcanie do określania swoich ulubionych zajęć, kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy, nabywanie zdolności panowania nad nieprzyjemnymi emocjami
- rozwijanie wyobraźni, kształtowanie umiejętności wypowiadania się, nabywanie akceptacji wyborów dokonywanych przez innych
- kształtowanie umiejętności różnicowania elementów ze względu na jedną cechę, rozwijanie spostrzegawczości, zachęcanie do podejmowania wspólnych działań
- wzbogacenie wiedzy o zwierzętach domowych, rozwijanie umiejętności dostrzegania i określania charakterystycznych cech i zachowań zwierząt, kształtowanie wrażliwości i empatii
- kształtowanie wrażliwości słuchowej, doskonalenie szybkości reakcji na polecenia muzyczne, nabywanie uważności podczas słuchania poleceń kierowanych do grupy
Tydzień IV. Jesień w naszej okolicy
– Czy to już jesień?
– Owocowy zawrót głowy
– Bezpieczny spacer
– Widzę, czuję, smakuję
– Jesień w sztuce
- zapoznanie z oznakami jesieni, kształtowanie wrażliwości i umiejętności dostrzegania piękna otaczającego świata, pobudzanie do wykorzystywania środowiska przyrodniczego jako źródła przyjemności
- poszerzanie zasobu słownictwa dotyczącego sadu i owoców, doskonalenie umiejętności dzielenia słów na sylaby, aranżowanie przyjemnych chwil związanych z kontaktem z owocami
- zapoznanie z niektórymi znakami drogowymi (przejście dla pieszych, ścieżka rowerowa, nadjeżdżający pociąg, sygnalizacja świetlna dla pieszych), wdrażanie do określania strony lewej i strony prawej, uwrażliwianie na dbanie o własne bezpieczeństwo na drodze
- wieloaspektowe zapoznanie z owocami (gruszką i jabłkiem), poszerzenie wiadomości na temat owoców i zdrowego odżywiania, kształtowanie zdrowych nawyków jedzeniowych
- stwarzanie okazji do posługiwania się nazwami kolorów jesieni, naprowadzanie na dostrzeganie jesiennych akcentów w sztuce, kształtowanie reakcji na sygnały muzyczne, inspirowanie do aktywności twórczej